onsdag 19 september 2007

Radhastami


Idag är det Radharanis uppenbarelsedag. Radharani är Krishnas flickvän och även Guds (Krishnas) kvinnliga aspekt.
Vad innebär då detta? I större tempel firar man förstås detta med en ganska stor trumma. Tror jag.

Men här, för en ensam Hare Krishna i Västerås, långt ifrån ett tempel. Idag blev det ingen stor trumma, jag har precis börjat jobba jättekonstigt tvåskift med sexdagarsveckor som gör mig helt ur fas. Så vi nöjde oss med att offra lite lyxig prasadam på kvällen.
Men Radharani är också Moder Natur, "The Great Mother" i alla världens religioner. Och att tänka lite extra på henne idag kostar ingen ansträgning hur lite man än har sovit.
För vi är inte snälla mot Moder Natur. Vi sågar, borrar, äter, dödar, spränger och eldar våran väg fram genom Henne skoningslöst och självupptaget. Om vi alla nöjde oss med att bara ta det vi verkligen behöver för att klara dagen hade något sådant problem inte funnits. Men nu är det våra glupska magar som styr oss att tömma våra plånböcker till dödmaskinerna som krossar det vackra omkring oss. Några enkla saker man kan börja med är att;

* Sluta äta kött (jätteviktigt, köttindustrin är utan konkurrens en av de största miljöbovarna)
* Handla ekologiskt och/eller närodlat
* Ta buss, tåg eller cykel istället för bil om du kan. Eller varför inte ta en promenad?
* Handla naturligt, låt bli läskeblask, "laboratoriegodis" och skräpmat, bra för hälsan också!

Detta är bara några enkla saker som alla kan göra, mer fiffiga tips hittar du hos Agenda 21.

Ett annat intressant tips om man är nyfiken är att göra WWF's ekologiska fotavtryck där man får reda på hur många jordklot det skulle krävas om alla levde som du. Posta era resultat så ska jag posta mitt ;)
Tack för idag och ha en trevlig fortsättning på Radhastami!


3 kommentarer:

sadhusangananda das sa...

Okej, jag kan inte hålla mig. Här kommer det:

"You're living as if we had 2.54 planets to support us. Although you are below the UK average, we obviously only have the one!"

Det var inget bra. Hm, och då har jag inte ens bil.

Ida Wester sa...

Your footprint is
2.05 planets
*gulp* *skämmas*

Sevananda Das sa...

You're living as if we had 1.68 planets to support us. Although you are below the UK average, we obviously only have the one!

aj då