lördag 15 september 2007

Bättre sent än aldrig (aka. Analyslördag 2)

Jag har inte hunnit uppdatera än. Men än är det inte för sent för Lördagsanalysen.
Det har varit fullt drag idag.

Kom hem ifrån jobbet tidigt imorse, och hann inte sova mer än ett par timmar innan Maja skulle iväg på dansskolan. Men då, medan hon var och lärde sig balett, gick jag och Ida på ett spännande äventyr.
Så spännade det bara kan bli när man är så gammal som jag.
Vi gick på Bondens Egen Marknad. Bondens Egen Marknad är ett sorts koncept som går ut på att man har en marknad där lokala producenter och odlare får komma och synas.
Det säljs även väldigt mycket krav-odlat, jag vet inte om det var en del av idén också, men jag tror alla jag såg iallafall sålde kravodlade grönsaker, blommor, saft och ostar.

En mycket instressant och bra idé, även om det är lite dyrare än vanliga grönsaker, så är det viktigt att tänka på miljön, och då inte bara krav-märkning, utan även gå så långt som möjligt efter närproducerat.
För att köra tomater och palsternackor hit i en lastbil ifrån Spanien är en totalt ohållbar ekologisk katastrof.
Senare i höst ska jag och familjen gå med i något som kallas matfront, men vad det är avslöjar jag i ett spännande reportage när verksamheten har börjat.
Iallafall kom vi hem med mer än 200 kronor grönsaker, saft och sylt. För att sedan göra fantastiska rödbetsbiffar med potatis och gräddfilssås som vi offrade till Krishna.
Här följer lite bilder ifrån äventyret, ursäkta den värdelösa kvaliten på min kamera.



En dag som fick mig att fundera, vad är vi messt intresserade av egentligen? Låga priser, eller miljön... Vi kilar över till trends.google och ser vad de har att säga om saken.
Okej, det var ju ganska tydligt, intresset ibland gemene-man för miljön verkar vara relativt svalt i förhållande till intresset för billiga saker. Intressant är iofs. att intresset för "billigt" rör sig i någon sorts cykel med sin topp under sommarmånaderna och direkt efter jul.

Men miljöintresset håller sig på mattan, året runt, utom just, det också, kring juletider då det svalnar än mer.

Kul att se är dock att mediabevakningen verkar vara betydligt större kring miljö än "billigt". Och ökande dessutom. Det får en att undra, det ser inte ut som om något av uppmärksamheten som pumpas in i ämnet får intresset att öka? Är det för svårt? Tänker man på det har det varit med mycket hot om böter och straff som företag har börjat värna om miljön.

Dock läste jag den glädjande nyheten att intresset för ekologiska produkter i Sverige ökar stadigt. Och då främst i gruppen kvinnor 60+.

Och det är väl därför intresset inte syns på google, för kvinnor 60+ är väl knappast den genomsnittlige google-användaren. Hoppas bara de kan lära sin barn och barnbarn lite hut.



Vet hut, slänga batterier i soporna sådär bara!

1 kommentar:

Shyamananda das sa...

Hörrö! Nu har du inte bloggat på tva dagar. Ajabaja!