torsdag 4 oktober 2007

Torsdagsspekulationen 4

Nu är jag tillbaka! Vi fick internetförbud på jobbet av våran nya chef så det har varit svårt att blogga. Men det ska gå lösa på något sätt.

Dagens inspirationsgnista var faktiskt en kommentar till ett inlägg i Idas blog. Om ni inte läser det, i mitt tycke, fantastiska inlägget, så handlar det i korthet om hur viktigt det är att inte sätta sig själv i toppen av skapelsen.

Så här ser kommentaren ut:
" Anonym sa... Du får ursäkta, men det där var nog bland det dummaste jag någonsin läst. Det förutsätter att du helt bortser från korståg, inkvisition, bombningar av abortkliniker, fatwa, självmordsbombningar, 9-11, gud på de stridande amerikanernas sida, gud på al-kaidas sida, mordhot mot Vilks, ja jag kan hålla på hur länge som helst... det du säger är inte genomtänkt... det är bara korkat."

Okej, detta är vad jag kallar en praktspekulation.

För det första, att skriva en sån sak anonymt är barnsligt, fegt och bara töntigt.
Men nu till innehållet:
Att göra likamed mellan världens muslimer, självmordsbombningar och "9-11" är så otroligt rasistiskt och islamofobiskt så man undrar om "Anonym" hämtat sina argument ifrån nd.se. Att dra jämförelser mellan "
bombningar av abortkliniker" och troende är mer befängt än att beskylla världens vegetarianer för bombdåd mot McDonalds.
Och att sen ens ha mage att dra upp korståg och inkvisitioner i en debatt rörande a/teism får mig att tro jag är tillbaka på spännande debatter om kyrkbränning med fjortonåriga blöjsatanister.
Marsch tillbaka till skolböckerna
"Anonym".

Som pricken över i stavar han/hon dessutom Al-Qaeda "Al-Kaida" och visar på vilken nivå bildningen ligger.

Så länge slakthusen står kan ingen, inte ens
"Anonym" med sina klyftiga argument, övertyga mig om att det inte är farligt att sätta människan i toppen av skapelsen.

Den här skylten är uppsatt för sådana som dig,
"Anonym". Och klättra där var vad du precis försökte göra.