måndag 8 oktober 2007

Löften, del1.5

Så, varför vegetarian egentligen? Kött som är så gott, eller?
Första gången jag provade på en vegetarisk diet var i slutet på 90-talet, jag kom bara på idén att jag skulle bli vegetarian. Kanske som en av de få vettiga sakerna jag gjorde i den åldern eller kanske bara ett sista identitetskrisladdat efterskalv efter puberteten.

Det höll i en vecka, sen föll jag tillbaka på, håll i er; kall falukorv. Urk!

Sen, under 2000 flyttade en kompis som var vegetarian in i samma trappuppgång som jag. Vi började laga mer och mer mat tillsammans och till sist tog jag steget fullt ut och blev vegetarian på heltid.

Och med vedisk bhakti-yogafilosofi stärks magkänslan om köttätande.
Genom Bhagavad-Gita, en av de viktigaste skrifterna, lär Krishna oss att själen är likadan i alla levande varelser och att i allt liv finns en själ.

I ljuset av Krishnas ord blir det genast en självklarhet att inte äta andra levande varelser.

Ickevåld, ahimsa, är dessutom en central aspekt i andligt liv och ingen kan påstå sig praktisera ickevåld om han/hon deltar i slakten av oskyldiga kor, grisar, kycklingar och så vidare genom att handla köttbullar på ikea eller fläskfilé till söndagsmiddagen.
Dessutom lär Krishna oss om reinkarnation, att efter detta liv är slut så tar vi en ny kropp. Kanske som en människa, kanske som en katt eller kanske som ett träd.

I projektet matfront som jag och Ida ska gå med i får man beställa ekologiska närodlade grönsaker som levereras en gång i månaden, sen får man en gång varje år vara med och hjälpa till att väga upp grönsaker som andra har beställt.
Fair.
Lika rättvis är lagen om karma och återfödelse. Ska du äta kött ifrån levande djur får du i några liv sedan ställa upp på att vara slaktdjur själv åt andra hungriga människor.

Så i ljuset av Krishnas ord är det faktiskt inte ett svårt val att göra. Dessutom försvinner suget efter kött efter ett par år som vegetarian och det blir ingen särskild ansträngning alls.

Att köttindustrin sedan är en av Jordens största miljöbovar borde bara vara en parentes bredvid frågan om ickevåld.

2 kommentarer:

Anonym sa...

En deltidsvegetarian tar åt sig av recepten och länkar vidare...

www.metrobloggen.se/mittegetjag

Anonym sa...

Mitt Misstag Men, nu är du tillbaka igen :)
www.metrobloggen.se/mittegetjag