måndag 8 oktober 2007

Löften, del 1

När man tar sin första initiering utav en guru i Bhakti-Yoga traditionen jag försöker följa får man avge några löften.

Först är det de så kallade "fyra reglerande principerna" som anses ligga som den absoluta grunden för att praktisera andligt liv.


För det första fick jag lova att inte äta kött fisk och ägg.

För det andra fick jag lova att inte använda droger (alkohol, tobak, kaffe och annat knark)

För det tredje fick jag lova att inte ha "olovlig sex" dvs. sex utanför äktenskapet.
Och till sist fick jag lova att inte spela om pengar.

Sen, även ett femte löfte utanför de reglerande principerna är att meditera en viss tid varje dag.


Jag vet inte om de är i just den ordningen eller om det är någon ordning alls på dem.

Tänkte fördjupa mig lite i löftena, ett efter ett och konsekvenserna/belöningarna för att följa dem i livet som en annars heltidsarbetande svensk.


Del 1, Vegetarism

Att sluta äta kött, fisk och ägg var inte särskilt svårt då jag redan var vegetarian.
Dock hade jag fuskat med något halvfabrikat med äggpulver ibland tidigare. Men detta löftet gav mig inspirationen att dra åt svångremmen lite. Ekologiska och naturliga basvaror så långt som möjligt.
Även om Ida (min fru för nya läsare) bekänner sig till en annan filosofi är vi på den här punkten överens. Och vi handlar så långt som möjligt ekologiskt och inga halvfabrikat.
Ekologisk mjölk och ekologiska mejerivaror var dock hejdundrande dyra och pressade hårt en redan pressad familjeekonomi. Så vi såg över behovet, emot konsekvenserna.

Även om svenska mjölkkor har det lite bättre än korna i resten av Europa så är det fortfarande inte bra, och ska man handla mejerivaror ska de vara ekologiska. Punkt.

Så vi bytte till en vegansk diet hemma.

Troligen kommer jag använda mejeriprodukter på ekadasi och andra vaishnavahögtider, men annars, stopp!


Vad förlorade vi? Främst den gula, lagrade "hårdosten".
Man ska inte köpa vilken hårdost som helst, då "löpen" som används vid tillverkningen är ett ämne ifrån kalvens tarmar som avlägsnas vid slakt. Inte så trevligt. Vi hade några märken som vi kontrollerat innehöll vegetabilisk löpe, tills jag läste på internet varifrån denna vegetabiliska löpe kom. Jag hade föreställt mig hur man pressade växtsafter ur något österrikiskt exotiskt alpgräs som sedan behandlades till vegetabilisk löpe. Tji fick jag. Vegetabilisk ostlöpe tillverkas av en sorts bakterier som fått genstumpar inympade i sig ifrån kalvtarmsbakterien. Så det är ett riktigt Frankensteins monster som man mjölkar ut den vegetabiliska löpen ifrån. Efter det knöt det sig i magen vid tanken att äta hårdost och snart kom veganidén som en välsignelse. Men, nu äter vi en diet som vi mår toppen av utan att den lämnar en bitter eftersmak i samvetet.

Att jag sedan också utesluter lök och svamp ur maten och offrar allt på altaret är en djupare aspekt i ämnet som man kan dyka ner i en annan dag när jag inte kommer på något att skriva om.

Se fram emot mer spännande recept här i framtiden. Och berättelsen om projektet "matfront" som jag nämnt tidigare.

1 kommentar:

Anonym sa...

veganskt kan va farligt i längden då man måste få i sig lite animaliskt protein som vi får igenom mjölk, det sa även prabhupada..