onsdag 9 januari 2008

Wowie!

Den suddiga lilla gulgröna, ovala fläcken i det brunsvarta gyttret ovan är faktiskt Tulasi Devi som genom sin outgrundliga nåd bestämt sig för att välsigna vårat hem med sin närvaro.

När jag sätter vanlig basilika så brukar jag stoppa ner en nypa frön i fyra - fem hål i en liten kruka, men Tulasi är inte riktigt den sortens växt man vill gallra eller låta trängas i en alldeles för liten kruka. Så jag satte bara ett frö och hoppades på det bästa.
Och se, wow, vilken dag det blev.

Nu ska jag bara övertyga Ida att sy fina kläder till Tulasi Devi.

vrindayai tulasi-devyai
priyayai keshavasya cha
krishna-bhakti-prade devi
satyavatyai namo namaha
Jag offrar om och om mina vördnadsbetygelser till Vrinda, Srimati Tulasi Devi, som är Herren Keshava väldigt kär.
O Gudinna, du skänker hängiven tjänst till Herren Krishna och äger den högsta sanningen.

2 kommentarer:

Brahma Theodoridis sa...

Med dina blad och mjuka knoppar omger du Sri laxmis make, Narayans Lotusfötter

Chandrashekara Kavi sjunger här till din ära
Oh Maharani förläna mig Bhakti!

Srimati Vrinda Devi Ki Jay!

Shyamananda das sa...

Jai Srimati Vrinda Devi ki jaya!