torsdag 1 november 2007

Rosa Enhörningar

Det råder nästan lite krigsstämning på internet. Jag vet inte hur länge det har pågått egentligen, jag lade själv märke till det först i somras men det verkar ha några år på nacken.
Och det rör Guds vara och icke vara.

Ateisterna ligger på hård offensiv just nu med olika vapen i form av spaghettimonster, biologer och rosa enhörningar. Och de som bemöter kritiken är främst kristna, vilket är givet då de är hårdast ansatta eftersom de flesta debattörer sällan har läst något mer än en enstaka bok av Richard Dawkins och någon hemsida med roliga bibelcitat.
Men ju mer jag läser ju mer förstår jag ateisternas desperata kamp. Ja faktiskt.

99.5% (nej, jag har inga belägg för den siffran) av all religion och andlighet som man ser ifall man slänger en snabb titt på den lokala mataffärens anslagstavla eller en snabb sökning på internet verkar vara hopkok av sensualism, gymnastik och ett stort intresse för dina pengar.

Och mycket kritik är därigenom högst befogad. Till exempel läste jag nyligen om boken "Den Nionde Insikten" av James Redfield som blev något av en kioskvältare när den släpptes. Och som lärde ut någon mystisk gemensam nämnare mellan världens religioner och mystiska traditioner.
Och miljontals med människor tog åt sig av bokens budskap.
Så jag blev lite paff när jag läste följande citat ifrån bokens slutkläm:

Från sidan 225:

"När vi ger får vi tillbaka på grund av den växelverkan som energin utövar i universum. Kom ihåg att när vi projicerar energi in i någon skapas ett tomrum inom oss som, om vi har den rätta kontakten, genast fylls igen. Pengar fungerar exakt på samma sätt. Den nionde insikten säger att så fort vi börjar ge kontinuerligt får vi alltid mer tillbaka än vi rimligtvis kan ge. Och våra gåvor ska gå till de personer som har gett oss andlig sanning. När människor kommer in i våra liv i precis rätt ögonblick och ger oss de svar vi behöver så bör vi ge dem pengar. /.../ När fler människor engagerar sig i denna andliga ekonomi kommer vi att börja den verkliga övergången till kulturen under nästa årtusende."

(texten lånad ifrån Martin Rebas recension av den nionde insikten)

Och, som recensenten skriver, så släppte Redfield passande nog efter bokens framgång en tionde, elfte och tolfte insikt tillsammans med en hel franchise med kassetter och brev.

Och världen är full med liknande exempel, är du en oförsiktig sökare finns det gott om helare, spådamer, yogalärare och frikyrkor som mer än gärna tar dina pengar, din tid och din dyrkan.

Så hur värjer man sig? Det viktigaste är att vara ärlig och uppriktig med sig själv om vad man söker egentligen.
Vill jag ha sanning eller bara något som passar mitt liv för tillfället? Är jag beredd att offra min tid och energi för sanningen även om det är jobbigt?

Givetvis finns, även här, svaret i Bhagavad-Gita. Fantastiskt non?

tad viddhi pranipatena
pariprashnena sevaya
upadekshyanti te jñanam
jñaninas tattva-darshinah

Försök lära dig sanningen genom att vända dig till en andlig mästare. Fråga honom i ödmjukhet och tjäna honom. De självförverkligade själarna kan förläna kunskap till dig, ty de har sett sanningen.
(Bhagavad-Gita Kapitel 4 Vers 34)

Tidigare i samma kapitel har Krishna beskrivit att kunskap måste komma ifrån en lärljungesuccession, det vill säga inte ifrån någon som bara blivit mystiskt upplyst på busshållplatsen en tisdagseftermiddag och inte heller ifrån någon som säger att han är Gud.
Så när vi har hittat en sådan lärare kan utfrågandet och tjänandet börja.
En bra tumregel som jag inte kommer ihåg var jag läste är att hålla utkik efter:
1: Lärare som ber om dina pengar
2: Lärare som säger sig vara Gud
3: Lärare som säger att de kan göra dig till Gud
Eller olika kombinationer av ovanstående.

Och se, redan på punkt 1 kan vi sålla ut James Redfield ifrån skaran med andliga lärare. För en andlig mästare har aldrig något annat intresse än att föra dig och mig närmare Gud och nära våran egentliga mening.

Så ibland skaran med gapiga ateister finns med högsta sannolikhet lika många, om inte fler, genuina sökare efter sanningen som det finns ibland raëlianer, kristna och yogautövare.

1 kommentar:

Anonym sa...

bra skrivet!

jag tror inte på ateister, alltså finns dem inte :P