onsdag 27 maj 2009

Konspirationer


Häromdagen, eller igår tror jag till och med det var, kom vi att tala om konspirationsteorier.
Det är ett ämne som hängt i luften lite, jag visade lite brottstycken ur en föreläsning av David Icke som jag såg en gång i tiden och en gudbror i Bulgarien blev exalterad av en film av Alex Jones. En gång gillade jag konspirationsteorier men de senaste åren har jag tappat smaken lite, eller rätt mycket, för det.
Så jag har väl fällt lite syrliga och sarkastiska kommentarer här och där men fick igår lyssna på en person som var trött på förlöjligandet av konspirationsteorier och det fick mig att tänka lite.
Varför ogillar jag det så mycket och starkt? Så jag har tänkt på det hela dagen faktiskt. Jag kom fram till att det handlar om motivet, den dolda agendan. Jag har nog konspirationsteorier om konspirationsteoretikerna (rätt ord?).
Ofta presenteras luddiga slutsatser och antaganden i samband med ett "mystisk samband" mellan mönstret i frimurarordens golv och den brittiska polisens mössor.
Antingen smyger det omkring ateistiska eller ateist/monistiska idéer bakom om man tittar lite bakom snacket, ofta drogliberalt och med märkliga astrala element.
Så avsmaken finns egentligen inte i själva konspirationsteorin, utan i avsikten med den.
Vad vill de egentligen? de säger ibland "dra dina egna slutsatser" och "jag presenterar bara fakta" men ingen är så passionerad över att leta samband, mysterier och ledtrådar utan en agenda.
Tror jag.
Och så länge det inte är tydligt har jag samma avsmak för globala maktkonspirationer som hotar om vi inte "free our minds" som för ett evigt helvete om vi inte accepterar Jesus, eller thetaner i hjärnan.

Keep it real, keep it simple.

2 kommentarer:

Anonym sa...

:)
frimurargolvsmonstrernas samband med polismossorna fick mig att skratta lenge !:D

Exalterad bliv jag faktiskt ner jag sog "endgame" och "the obama deception" for att dom inte presenterade so longsokta samband utan mera sakliga argument i linje med en fin visdom och en revolutioner anda som inte tar nogot riktigt politiskt parti. Alex jones i endgame dokumeten skriker i megaphonen utanfor elitens grupptreff "jag ber till skaparen av universum att ge oss styrka att sto emot er " Vilket er vell valda ord som alla gudstrtoende kan sto bakom.
extra intesserad blev jag ner han gor in po i detalj om hur elitens mentalitet och demoniska planer for menskigheten har utvecklats ifron darwins teori

deremot for man passa sig so att man inte gor o mediterar for mycket po det do voran sanna skatt er samtal kring den blo prinsens namn, form, kvaliteter och lekar.

och om obama och hans kompisar skulle stiga in po nimaihuset so skulle vi bjuda po varmt rykande velsmakande prasadam och erbjuda dom att se om nogot i vediska visdom sammlingen tilltalar dom :)

Brahma (gudbrodern i Bulgarien)

sadhusangananda das sa...

Ja,
ärligt kan jag väl inte säga så mycket om Alex Jones egentligen eftersom hans namn är en ny bekantskap för mig i konspirationssammanhang.
Så i ärlighetens namn får jag nog ta mig en titt på endgame och återkomma senare.

Tills vidare: på med foliehattarna och släng mobiltelefonerna